-
Sinds een tijdje werkt bij ons de BRT achtergrondkaart (via WMTS service) niet meer.
Wanneer ik bij verbindingen “test verbinding” selecteer dan krijg ik een pop-up dat de verbinding gelukt is.
Het huidige adres: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/wmts
Versie: 1.0.0
gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet ingevuld.
Bij databronnen is de “brtachtergrondkaart” geselecteerd.
Echter wanneer ik de kaartlaag activeer in de legenda krijg ik deze niet zichtbaar?
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Groet,
Mark Huijs
Gegevensbeheerder Gemeente Peel en Maas
TiemenGast
Hoi Tiemen,
Bedankt voor jouw reactie. Ik heb diverse WMTS adressen geprobeerd. Ook jouw adres. GBI kort deze adressen telkens af tot bijvoorbeeld: “https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts”
Tot op heden werkt nog geen enkel WMTS adres terwijl een WMS adres probleemloos werkt.
Mag ik vragen welke achtergrondkaart jullie gebruiken?
Gr. Mark
TiemenGast
Wij gebruiken de open basiskaart. Persoonlijk vind ik dit deze een betere rustigere uitstraling hebben dan de top10 data. vanaf een bepaalde schaal wordt een BGT lijnen kaart gebruikt met huisnummers en straatnamen
https://openbasiskaart.nl/mapcache/
MarkGast
De open basiskaart is opgebouwd met gegevens uit OpenStreetMap (welke vrij beschikbaar maar ook vrij bewerkbaar is) In hoeverre is deze kaart dan actueel, correct en betrouwbaar?
Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief.
Daarnaast zag ik op de website van PDOK staan dat overheden verplicht zijn bij kaartachtergronden de BRT te gebruiken. zie link:
https://www.pdok.nl/introductie/-/article/basisregistratie-topografie-achtergrondkaarten-brt-a-
Deze WMTS werkt wel, is alleen niet af te drukken.
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts
Ook hebben wij de BGT als oracle laag (vlakken) beschikbaar binnen GBI.
MarkGast
Hoi Michelle,
bedankt voor de link. Deze had ik zelf ook al ingesteld. We hebben sinds kort de kaart weer zichtbaar gekregen. Echter vandaag is deze ineens niet bereikbaar. Erg vreemd. De verbindingstest is ook niet geslaagd volgens GBI.
Waarschijnlijk een tijdelijke storing?
Gr. Mark
Hoi Mark,
Met de open basiskaart heb ik dat probleem ook al vaker gehad. Ik zou het even melden bij GBI Services.
Gr Michelle