Beste forumleden,
Al weer even geleden heeft er een expertmeeting “Historie” plaatsgevonden. Er is tijdens deze meeting nagedacht over het thema historie en welke functionaliteiten gewenst zijn met betrekking tot GBI.
Graag wil ik de resultaten van deze meeting met jullie delen, heb je opmerkingen over dit onderwerp reageer dan op dit topic. Samen met eventuele aanvulling via dit forum zullen deze resultaten begin september worden aangeboden aan Antea
Tijdens de meeting is de nut en noodzaak van historie besproken met de volgende uitkomsten:
– Met goed inzicht in historie kan de beheerder betere antwoorden op de vragen van de accountant geven.
– Er kunnen betere (individuele) beheerkeuzen worden gemaakt als historie van maatregelbeslissingen en getroffen maatregelen geanalyseerd kunnen worden.
– De analyse op trends kan gebruikt worden voor verdere verbetering van beleid maar bijvoorbeeld ook van de kennisbank.
– In het geval van juridische kwesties of ingediende claims is dossieropbouw steeds relevanter. De juiste historieopbouw maakt dit mede mogelijk.
Historie kent verschillende varianten, denk daarbij aan:
– Eindedatum van objecten
– Historie inspecties
– Mutatielogging
Concreet wordt er gedacht aan de volgende functionaliteiten:
– De registratie raadplegen op een bepaalde peildatum
– De mutaties raadplegen vanaf/tot een bepaalde peildatum
– Maatregelbeslissing. Wat heeft ten grondslag gelegen aan het besluit.
– Maatregelhistorie. Onderhoudsactiviteiten/reparatie
– Begrotingen terugwerkend naar een bepaalde peildatum
– Verschillende detail niveaus van historie specifiek voor bepaalde disciplines
– Het kunnen analyseren van trends door de tijd heen
– Rollback functionaliteit bij fouten in de registratie
Heb jij hier een mening over, laat het weten!
Tiemen Verhoeks
Themagroep Data